Koniecpolska młodzież z wizytą na Ukrainie   ::   06.10.2008r.
W dniach 23-29 września 2008 r. czternastoosobowa grupa młodzieży z Zespołu Szkół Gimnazjum nr1 w Koniecpolu pod opieką Dyrektora Przemysława Wojciechowskiego i nauczyciela języka niemieckiego Olgi Kalinowskiej udała się z wizytą do Śniatynia. W dniach 28-29 września mieszkańcy Śniatynia uroczyście obchodzili 850 rocznicę powstania miasta. Na uroczystości te przygotowano wiele ciekawych imprez (koncerty, występy taneczne zawody sportowe), w których mogliśmy wziąć udział. Największą atrakcją dla nas, jak również dla mieszkańców Śniatynia był występ Rusłany (zwyciężczyni Eurowizji, znanej przez to na całym świecie). Zaproszono również wielu gości. W tym czasie Śniatyń odwiedziła delegacja władz z Koniecpola: Burmistrz Miasta i Gminy Józef Kałuża, Zastępca Burmistrza Janusz Stypka, Przewodniczący Rady Miejskiej Mirosław Cegieła, Sekretarz Gminy Jerzy Maszewski, Radny Marek Ćwiek. Delegacja wzięła udział w konferencji historycznej nt. Historia miasta Śniatynia oraz w odsłonięciu pomnika poetów ukraińskich Tarasa Szewczenki i Mykoła Bażanskiego. Przedstawiciel naszej gminy odwiedzili szkołę w Śniatyniu i przekazali podarki - piłki dla uczniów. Nasi uczniowie przekazali także dla szkoły w Śniatyniu drobne upominki, za co złożono nam gorące podziękowania. Latem 2008 roku okolice Śniatynia były nawiedzone przez powódź w związku z tym na podstawie uchwały Rady Miejskiej w Koniecpolu delegacja przekazała dwa agregaty prądotwórcze i dwie piły spalinowe z przeznaczeniem do usuwania skutków powodzi. Na pomoc przeznaczono 10 tys. złotych.
Młodzież z Koniecpola gościła w szkole im. Wasilija Stefanika. Dyrekcja, Grono Pedagogiczne oraz społeczność uczniowska przyjęła nas bardzo serdecznie i gościnnie; przygotowała dla nas szereg ciekawych imprez i wycieczek. Zwiedziliśmy szkołę, uczestniczyliśmy w zajęciach przez co mogliśmy zobaczyć czego i w jakich warunkach uczy się młodzież ukraińska. Ponieważ młodzież mieszkała w domach swoich ukraińskich przyjaciół, mogła zobaczyć życie codzienne mieszkańców Ukrainy.
Szybko zrozumieliśmy, że łączy nas tak dużo a dzieli tak niewiele. Wspólnie spędzony czas pozwolił nam poznać kulturę, tradycję i bogatą historię Ukrainy, a szczególnie Śniatynia. Przypomnieliśmy sobie również historię Polski, bo przecież obszar ten do roku 1939 był częścią Polski. Odbyliśmy wycieczki do Kamieńca Podolskiego, Chocimia, Lwowa - miejscowości związanych ściśle z naszą historią. W Kołomyi zwiedziliśmy Muzeum Huculszczyzny oraz jedyne na świecie muzeum pisanek, gdzie zebrano przepiękne i oryginalne eksponaty z całego świata. Podziwialiśmy i wędrowaliśmy po górach Karpatach. Posmakowaliśmy też narodowej kuchni ukraińskiej, której potrawy bardzo nam smakowały.
Wróciliśmy bardzo zadowoleni, pełni nowych doświadczeń, chociaż zmęczeni. 14 godzinna podróż, postój na granicy dał o sobie znać.
Mamy nadzieję, że nawiązane przyjaźnie przetrwają i zaowocują w przyszłości współpracą.

Olga Kalinowska

Serwis informacyjny miasta i gminy Koniecpol © 2002 Urząd Miasta i Gminy Koniecpol
Data uruchomienia serwisu: 1 lipiec 2004r.